Co brání rozvoji karlovarského letiště?

26. 1. 2018

Karlovarský kraj má moderní mezinárodní letiště v atraktivním prostředí jednoho z nejkrásnějších a nejvyhledávanějších lázeňských měst u nás. Aby splňovalo přísné mezinárodní normy, investují se milióny korun do rekonstrukce či výstavby dalších objektů, vylepšují se přistávací a vzletové dráhy. Pokud se ale nadšený turista podívá na webové stránky, zjistí, že si může několikrát týdně zaletět do Moskvy a zpět. Moskva je jistě zajímavým městem s řadou úžasných památek, ale řekněme si upřímně, kolik z občanů tam vyrazí na dovolenou za současné, ale i minulé hloupé až nenávistné zahraniční politiky vlád České republiky zejména vůči občanům Ruské federace?

Většině lidí je jasné, že pro náš region jsou prioritou lázeňští hosté a zvláště ti ze zemí bývalého SSSR, tvořící většinu klientely místních hotelů. Přestože se podařilo nově otevřít další, tentokrát nízkonákladovou linku (opět) do Moskvy, stále je to žalostně málo. Boom ruských turistů je pryč a i když se k nám postupně začínají vracet, rozhodně se nemůžeme spoléhat na to, že letišti znovu v brzké době přinesou ztracenou prosperitu. Ekonomický propad se navíc odráží na celkové atmosféře mezi zaměstnanci a vedením Karlovarského letiště. Výsledkem je nespokojenost personálu, s tím související fluktuace a jen obtížné zajištění běžného provozu. Karlovarský kraj jako zřizovatel naprosto selhává tím, že situaci dlouhodobě neřeší.

Současný stav je podle mého názoru tristní. Vedení letiště i kraje rezignovalo na destinace, které by byly lákavé jak pro lázeňské hosty, tak pro občany našeho kraje. Jak se ukázalo, tento úkol nesplnila preferovaná linka do Düsseldorfu. Na dobré cestě bude zřejmě sezónní spojení s Tel Avivem, které by mohlo být zajímavé i pro místní občany. Cestující i hosté by jistě uvítali linku do Londýna nebo jiné evropské metropole. Nově ji ve spolupráci s nízkonákladovou společnosti Ryanair spustilo letiště v Pardubicích, z něhož bychom si mohli vzít příklad. Odborníci mohou namítnout, že naše dráha je přece jen užší, než vyžadují předpisy, jimiž se irská společnost řídí. Není ale jistě jediná, která provozuje nízkonákladové lety. Samostatnou kapitolou jsou chartery, které čtyři mezinárodní letiště v České republice běžně odbavují. Z toho pátého, tedy z Kalových Varů, se jako z jediného ani letos k moři nedostanete. Z letiště v Pardubicích můžete kromě Moskvy a Petrohradu letět také do Burgasu, Podgorice, Antalye, na Rhodos či Krétu, na to naše můžete vzít děti na výlet a ukázat jim, jak vypadá letadlo. A když budete mít štěstí, uvidíte nějaké vzlétat nebo přistávat.

Autor: 
Jaroslav Borka, zastupitel Karlovarského kraje