Na pomoc argumentaci: Finanční pomoc pro překlenutí kritické (pandemické) doby.

22. 4. 2021

Co bylo poskytováno ze strany Vlády ČR – od začátku března 2020 do konce nouzového stavu, rozvolnění

Ošetřovné

Nárok na ošetřovné měl/má zaměstnanec, který nemůže vykonávat v zaměstnání práci z důvodu ošetřování/péče:

  • dítě mladší 10 let (v době uplatnění nároku na ošetřovné musí být dítě mladší 10 let)
  • nezaopatřené děti (nejdéle však do 26. roku věku) účastnící se školní docházky závislé na péči jiné osoby (již od stupně I.)
  • osoby starší 10 let závislé na péči jiné osoby využívající služby denních, týdenních stacionářů a obdobných zařízení
  • děti, které se nemohou účastnit výuky z důvodu nařízení karantény v rodině.

Nárok na ošetřovné mají za výše uvedených podmínek v době mimořádných opatření i osoby pracující na dohodu o provedení práce nebo o pracovní činnosti, pokud je za ně odváděno sociální pojištění.

Ošetřovné pro OSVČ stejně jako na jaře 2020 realizuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vláda schválila návrh na podporu podnikatelů, kteří kvůli uzavření školy, nebo jiného zařízení nemohou plnohodnotně podnikat a pečují o dítě do 10 let či hendikepovaného blízkého.

Ošetřovné se vyplácí za kalendářní dny, a to nejprve ve výši 60%, pak ve výši 70 % vyměřovacího základu pro účely nemocenského pojištění a od 1. 3. 2021 ve výši 80%, tedy v obdobné výši, jako v případě nemoci. Orientační výši dávky lze spočítat pomocí kalkulačky pro výpočet ošetřovného, kterou najdete na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Pokud se člověk dostane do finanční tísně, lze si požádat o dávky státní sociální podpory, zejména příspěvek na bydlení, který pomůže uhradit vysoké výdaje na bydlení. Případně může vzniknout i nárok na přídavek na dítě.

Od začátku února 2021, probíhali postupně v jednotlivých okresech jarní prázdniny. Během jarních prázdnin nebyl na ošetřovné nárok. 

Podpora v nezaměstnanosti

Pokud někdo přijde o práci, je možnost si zažádat o podporu v nezaměstnanosti. Je to základní pomoc, která vás ochrání před chudobou.

Registrace na úřadě práce je důležitá i proto, že pak za Vás úřad platí zdravotní pojištění, které byste jinak jako osoby bez příjmů museli platit sami. Podpora je vyplácena v závislosti na vašem věku po dobu 5 (osoby do 50 let) až 11 měsíců (osoby starší 55 let), a to ve výši 65 % po dobu prvních 2 měsíců, 50 % další 2 měsíce a po zbývající měsíce ve výši 45 % průměrného čistého výdělku v předcházejícím čtvrtletí.

Pokud jste v posledních dvou letech nepracovali alespoň 12 měsíců, máte nárok na podporu vypočítanou z průměrné mzdy v národním hospodářství. Ta na konci loňského roku činila 33429 korun. Z této částky, ale získáte jen zlomek. První dva měsíce dostáváte 15 procent, další dva 12 procent a zbývající dobu 11procent.

Hmotná nouze a doplatek na bydlení

Pokud jste už požádali o běžné dávky, na které vám vzniká se sociální situací nárok (ošetřovné, podpora v nezaměstnanosti atd.), případně nemáte na tyto dávky nárok a váš příjem výrazně poklesl, můžete na úřadě práce požádat o dávky pomoci v hmotné nouzi - nebo doplatek na bydlení. Ty vám budou poskytnuty, pokud příjem klesl pod vaše životní minimum (konkrétně vám bude poskytnut příspěvek na živobytí), nebo když vám po úhradě výdajů na bydlení nezbude ani životní minimum (konkrétně doplatek na bydlení). 

Pokud tyto dávky nezískáte a máte problém s úhradou základních životních potřeb, můžete požádat o mimořádnou okamžitou pomoc. Podrobné informace vám sdělí úřad práce.

Podpora pro zaměstnance

Zjednodušeně lze říct, že zaměstnanci, kteří mají pracovní poměr na dobu neurčitou, jsou nejlépe chráněný před mimořádnou situací, která znamená náhlý ekonomický útlum.

Ministerstvo práce a sociálních věcí spustilo program Antivirus, který si klade za cíl udržet, co nejvyšší zaměstnanost. Podpora míří na zaměstnavatele a snaží se jim pomáhat s výplatou mezd. Motivuje tak firmy, aby nepropouštěli své pracovníky, přestože pro ně nemají dostatek práce.

Lze pracovat v režimu práce z domova (home office). Pří práci z domova má zaměstnanec nárok na plnou mzdu nebo plat (v případě, že jde o úředníka). Pracovat z domova může zaměstnanec, i pokud je v karanténě a zdravotní stav to umožní. Zaměstnanec nemá nárok na odměnu za práci přes čas.

Lze čerpat ošetřovné - viz výše.

Pokud je zaměstnanec v karanténě a jeho stav nebo povaha jeho práce neumožňuje pracovat z domova, má nárok na 60 procent své mzdy. Zaměstnavateli to proplatí stát. Nově teď dostane mimořádný příspěvek za karanténu ve výši až 370 korun k nemocenské.

Pokud vznikne překážka na straně zaměstnavatele - musí být kvůli mimořádným opatřením uzavřené pracoviště, má zaměstnanec nárok na plnou mzdu. Zaměstnavateli stát proplatí 80 procent.

Pokud dojde k zavření kvůli nepřímým dopadům, tak Program Antivirus má alternativu i pro ty zaměstnavatele, kterých se mimořádná opatření nedotknou přímo a týká se to i samotných pracovníků, respektive jejich nároku výši výplaty. Pokud zaměstnavatel nemá potřebné suroviny, služby nebo výrobky nutné k zajištění provozu dostanou pracovníci 80 procent mzdy a stát zaměstnavateli proplatí 50procent těchto nákladů. A v případě, že klesne poptávka po výrobcích nebo službách, dostane zaměstnanec 60 procent mzdy a firma od státu 50 procent z vyplacené mzdy.

Ministerstvo vytvořilo seznam nejčastějších otázek a odpovědí a nazvalo ho Listinou základních práv zaměstnance.

Řada firem ohlásila, že musí kvůli mimořádným opatřením přistoupit k propouštění. Podmínky výpovědi a následné pomoci se odvíjí podle Zákoníku práce. Pokud došlo k výpovědi z pracovního poměru, má zaměstnanec nárok na odstupné. To je podle Zákoníku práce odstupňované podle odpracovaného počtu let. Jeden průměrný plat pokud pracovní poměr trval méně než rok. Dva průměrné platy pokud pracovní poměr trval alespoň rok a méně než dva roky. Tři průměrné platy pokud pracovní poměr trval dva a více roky.

Pokud jste v posledních dvou letech v součtu pracovali alespoň 12 měsíců, máte nárok na podporu v nezaměstnanosti. Viz výše.

Podpora pro živnostníky (OSVČ)

Drobní podnikatelé patří k ekonomicky nejohroženějším a mimořádná opatření na ně dopadají velmi tvrdě. Vláda se jim snaží ulehčit celou řadou kroků.

S účinností od března 2020 nemuseli šest měsíců posílat osoby samostatně výdělečně činné zálohy na sociální pojištění. Navíc se jim odpouštěli zcela minimální zálohy ve výši 2544 korun. Ti, kdo platili větší částky, v ročním zúčtování doplatí rozdíl mezi minimální zálohou a skutečnou výší pojistného podle zisku za rok 2020. Přesný manuál k tomu vydalo Ministerstvo práce a sociálních věcí 25. března 2020. Stejný režim platil i pro zdravotní pojištění. Minimální zálohy ve výšce 2352 korun byly zcela odpuštěny. V rámci velkého liberalizačního balíčku došlo k odložení daňové povinnosti těm podnikatelům, jejich činnost byla bezprostředně omezena - odložení všech plateb - DPH, zálohy na dani z příjmu a zálohy na dani silniční.

Pokud dojde k přerušení nebo ukončení samostatné výdělečné činnosti lze se evidovat na Úřadu práce ČR. Aby mohla být podpora v nezaměstnanosti přiznána a následně poskytována, musí uchazeč o zaměstnání prokázat a doložit, že v posledních 2 letech před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání na Úřadu práce ČR získal dobu důchodového pojištění alespoň v délce 12 měsíců zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností. U OSVČ je tato podmínka splněna, pokud po dobu výkonu samostatné výdělečné činnosti odváděla důchodové pojištění po uvedenou dobu 12 měsíců.

Pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti OSVČ Úřadu práce ČR dokládá potvrzení okresní správy sociálního zabezpečení o dobách důchodového pojištění a o vyměřovacím základu.

Po dobu mimořádných opatření a dalších třech měsíců bylo pozastavené EET.

Každý má možnost uplatnit si jakoukoli žádost o některou z nepojistných sociálních dávek, a to jak o dávky státní sociální podpory (porodné, rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení), tak i dávky pomoci v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádná okamžitá pomoc MOP). Úřad práce ČR postupuje vždy podle platné legislativy a posuzuje každou žádost o konkrétní dávku, či její zvýšení, individuálně. S ohledem na konkrétní situaci žadatele. Na jednotlivé dávky tedy nevzniká automaticky nárok, ale vždy je třeba, aby žadatel splnil zákonem dané podmínky.

Ošetřovné pro OSVČ stejně jako na jaře minulého roku realizuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vláda schválila návrh na podporu podnikatelů, kteří kvůli uzavření školy, nebo jiného zařízení nemohou plnohodnotně podnikat a pečují o dítě do 10 let či hendikepovaného blízkého. 400 korun za den je „ošetřovné“, které získají osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), na něž dopadla pandemie koronaviru a přijatá nařízení.

V rámci poskytování podpory byly a jsou programy COVID:

Podpora z programu COVID - Nájemné, v němž je už možné podávat žádosti. Podnikatelům ve 2. výzvě v programu COVID – Nájemné se přispělo 50 procent. Je to v podstatě dotace, která odpovídala 1,5 měsíci plného nájemného. Při podání žádosti musel podnikatel doložit uhrazení alespoň poloviny nájmu. Program COVID – Nájemné skončil 8. dubna 2021 (třetí výzva).

Podpora z programu Antivirus v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí. Vláda nejprve schválila prodloužení Antiviru A do konce roku 2020. Uzavření firmy měly nově nárok na 100 % náhrad mezd. V případě karantény nadále zůstával příspěvek od státu ve výší 80 % náhrad mezd.  Dne 22. února 2021 schválila vláda usnesením č. 186 prodloužení doby uznatelnosti výdajů programu Antivirus (režim A, režim B, režim A Plus) do 30. dubna 2021Současně však došlo ke změně některých podmínek, za kterých jsou příspěvky poskytovány. Tyto změny budou do dohod uzavřených  do 28. února 2021 včleněny formou dodatku k dohodě. Program ochrany zaměstnanosti Antivirus měl pomoci firmám ochránit pracovní místa. Stát měl prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky. Toto opatření pomohlo zaměstnavatelům lépe zvládnout současnou situaci a nemuseli tak sáhnout k propouštění. Šlo tedy požádat o náhrady mezd.  

Schválen byl také kompenzační bonus Ministerstva financí, nejprve 500 Kč denně a odklady plateb některých daní, mohli nově využít osoby samostatně výdělečně činné v oborech, jichž se týkají oznámená mimořádná opatření. Pak byl zvýšen kompenzační bonus na 1000Kč denně. V rámci kompenzačního bonusu ministerstva financí mohou podnikatelé žádat za únor, březen a duben 2021 o 1 000 Kč za každý den uzavření provozovny až do 30. 6. 2021.

Speciální dotační program COVID – Kultura, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem kultury (MK) v reakci na celosvětovou pandemii koronaviru. Má pomoci podnikatelským subjektům z oblasti kultury, které byly omezeny v podnikatelské činnosti v souvislosti s negativními dopady mimořádných opatření. Program COVID - Kultura má za cíl poskytnout podporu formou příspěvku na činnost výkonným umělcům a odborným umělecko-technickým profesím a dále podporu subjektům podnikajícím v oblasti kultury na marně vynaložené výdaje, které vznikly ve spojitosti s organizací kulturních akcí a vyvíjenou kontinuální činností v kultuře. Poslední výzva pro podnikatelské subjekty v oblasti kultury, ticketingové společnosti a kolektivní správce byla zveřejněna 7. 4., žádosti je možné podávat od středy 21. dubna 2021 do středy 30. června 2021.

Další programy jsou COVID - ubytování - program na podporu ubytovacích zařízení. Program je zaměřen na ubytovací zařízení, jimž stát přispěje částkou 100 až 330 Kč na pokoj a noc za období, kdy musela být uzavřena. Lhůta vyhlášení výzvy končila dnem 31. 03. 2021, prodloužena byla do 29. 4. 2021.

Program COVID - cestovní ruch. Cílem záručního programu COVID III pro firmy zasažené koronavirem je podpořit prostřednictvím ručení za provozní bankovní úvěry podnikatelů do 500 zaměstnanců, jejichž ekonomické aktivity jsou omezeny v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření.

Zřízen je také program COVID - Bus. Podpora je určena podnikatelům v nepravidelné autobusové dopravě na kompenzaci propadu tržeb v důsledku epidemie COVID - 19 v období nouzového stavu. Žadateli jsou majitelé zájezdových autobusů vozících školy, školky, jezdící do destinací napříč Evropou. Dále program COVID - Sport. Podpora podnikatelským subjektům z oblasti sportu, které byly omezeny ve své podnikatelské činnosti v souvislosti s negativními dopady mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví, kdy s účinností od 10. března 2020 od 18:00 hod. byly zakázány sportovní, taneční a jiná shromáždění a akce, s účastí přesahující ve stejný čas 100 osob, přičemž omezení pro sportovní akce trvá v důsledku následně vydávaných opatření a nařízení, včetně opětovného vyhlášení nouzového stavu, dosud a podle veškerých prognóz bude do konce roku 2020 i nadále trvat. Celkový rozpočet programu činí 500 mil. Kč.

Program COVID 2021. Cílem programu COVID 2021 je zmírnění negativních dopadů omezení spojených s opatřeními v boji proti pandemii nemoci COVID 19 na podnikatelské subjekty v České republice. Žádosti bude možné podávat od 12. dubna 2021 od 9:00 hodin do 31. května 2021 do 16:00 hod. Podpora je poskytována za zaměstnance ve výši 500 Kč na den, a to za období od 11. ledna 2021 do 31. března 2021. 

Program COVID - Nepokryté náklady (zahrnuje i další již proběhlé programy COVID).  Program podpory COVID – Nepokryté náklady připravilo MPO v reakci na celosvětovou pandemii koronaviru pro podnikatelské subjekty, které v souvislosti s protipandemickými krizovými opatřeními vlády dosahují výrazně nižších tržeb. Cílem podpory je zabránit zhoršování kapitálové situace podnikatelských subjektů, zvýšit jejich likviditu, zachovat jejich podnikatelskou činnost a poskytnout jim odrazový můstek pro zotavení. Dotace poskytnutá na úhradu části nákladů znamená plošnou a současně jasnou (relevantní) podporu subjektům, které ji prokazatelně potřebují, bez ohledu na sektor. Žádosti je možné podávat od 19. dubna 2021 od 9:00 hodin do 19. července 2021 prostřednictvím informačního systému AIS MPO.

Program COVID – Veletrhy/kongresy. Program podpory COVID – Veletrhy/kongresy připravilo MPO v reakci na celosvětovou pandemii koronaviru. Určen je podnikatelským subjektům podnikajícím v oblasti organizace a realizace veletrhů, výstav, kongresových, firemních a dalších hromadných akcí (eventů) zaměřených především na B2B segment. Podpora má za cíl udržení infrastruktury, subjektů podnikajících v sektoru a navazujících organizačních, servisních, asistenčních a technických služeb. Žádosti je možné podávat od 6. dubna 2021 od 9:00 hodin do 31. května 2021 prostřednictvím informačního systému AIS MPO.

AgriCOVID Potravinářství. Tento program byl schválen Usnesením Vlády České republiky č. 100 ze dne 1. února 2021. Podávání žádostí bylo zpřístupněno od 15. 3. 2021 do 30. 4. 2021. Program COVID III – Úprava Invest pomůže firmám s investičními úvěry. Upravený program mohou využít podniky, které chtějí v rámci podnikatelské činnosti realizovat investiční záměry. U podniků do 250 zaměstnanců bude ručení až do výše 90% jistiny pro úvěry do 50 milionů Kč, respektive do 50% pro úvěry do 90 milionů Kč. Pro podniky od 251 do 500 zaměstnanců bude ručení až do výše 80% jistiny úvěru do 50 mil. Kč, resp. až do výše 50% jistiny úvěru do 80 milionů Kč. Délka ručení bude pro všechny podniky maximálně 6 let od data podpisu zaručeného úvěru. Transakce splňující uvedené parametry se budou zařazovat do zaručovaného portfolia do 31. prosince 2021, datum vyplývá z aktuálních podmínek dočasného rámce.

Záruční program COVID III pro firmy zasažené koronavirem. Cílem programu je podpořit prostřednictvím ručení za provozní bankovní úvěry podnikatelů do 500 zaměstnanců, jejichž ekonomické aktivity jsou omezeny v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření. Podpora je poskytována formou ručení ČMZRB spolupracující bance za portfolio transakcí konečných příjemců. Poskytování záruk je do 30. 6. 2024 nebo do vyčerpání alokace.

Záruční program COVID CK pro cestovní kanceláře a agentury. Cílem programu je přispět k řešení problémů v oblasti cestovního ruchu v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření a podpořit prostřednictvím bankovních záruk přístup cestovních kanceláří a cestovních agentur k získání pojištění pro případ úpadku, které je pro ně ze zákona povinné. Příjem žádostí je od 1. 3. 2021 - 31. 12. 2021.

Záruční program COVID Sport pro podnikatele působící v oblasti sportu. Cílem programu je pomoci překlenout malým a středním podnikatelům působícím v oblasti sportu krizovou ekonomickou situaci vyvolanou šířením koronaviru SARS-CoV-2 (resp. onemocněním s označením COVID-19, které tento koronavirus způsobuje). Projekty lze realizovat kdekoliv na území ČR kromě hlavního města Prahy. Záruka COVID SPORT je poskytována v rámci programu Expanze-záruky, který je financován z ESI fondů v rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Ministerstva průmyslu a obchodu. Příjem žádostí je od 1. 2. 2021 - 30. 6. 2023.

COVID Plus. Záruky Exportní pojišťovny EGAP mají za cíl zajistit exportérům potřebnou likviditu na financování provozu i investic v době koronaviru. Poskytování záruk je do 30. 6. 2021.

S účinností zákona o zrušení daně z nabytí nemovitých věcí došlo také ke dni 26. září 2020 ke zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, a to se zpětnou účinností pro případy, kdy byl vklad práva do katastru nemovitostí proveden v prosinci 2019 a později. Daň z nabytí nemovitých věcí se tedy již nebude vztahovat na ty případy, které budou předloženy s návrhem na vklad do katastru nemovitostí dne 26. září 2020 a později, a také na případy, u nichž lhůta pro podání daňového přiznání uplynula od 31. března 2020.

Daňový subjekt může z důvodu tíživé sociální či ekonomické situace požádat správce daně o posečkání úhrady daně, popř. její rozložení na splátky.

Existují dále také různé podpůrné programy, které nabízejí i kraje - například bezúročné půjčky.

Autor: 
Zpracovalo Oddělení pro odborné zázemí a teoreticko-ideovou práci ÚV KSČM
Zdroj: 
KSČM